سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا کرم دندان وجود دارد؟

آیا کرم دندان وجود دارد؟

بسیاری از ما در کودکی این جمله را شنیده ایم : اینقدر شیرینی نخور،کرم دندان هایت را می خورد.آیا به راستی کرم دندان وجود دارد؟
آیا شما هم به وجود کرم دندان اعتقاد دارید یا این موضوع را یک باور عامیانه می دانید؟
محققان در یک پژوهش جدید تصاویر میکروسکوپی از ساختارهای بسیار کوچک و عجیب شبیه به کرم را در درون دندان کرسی انسان بدست آورده‌اند.
بر اساس این گزارش،از زمان‌های بسیار قدیم و در بسیاری از فرهنگ‌ها،این اصطلاح در بین مردم رواج داشته است که دندانها دچار کرم خوردگی شده و پوسیده و تخریب می‌شوند و اکنون محققان با کشف این ساختارهای جدید و بسیار کوچک؛این باور قدیمی را اثبات کردند و نشان داده‌اند.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند که کاشف این اجزا کرمی شکل هستند،در این باره می‌گویند:ما می‌دانیم که این ساختارها کرم نیستند،اما ماهیت اصلی آنها هنوز نامعلوم است. در این پژوهش معلوم شد که اجرام استوانه‌ای یا لوله‌ای شکلی از میان حفره‌های طبیعی دندان‌ها به سمت بیرون رشد کرده‌اند.درون یک دندان انسان بیش از 500 هزار از این استوانه‌ها در هر میلی متر مربع وجود دارد که بعنوان کانال‌های کشیده شده از اعصاب به سمت دندان عمل می کنند.
این استوانه‌ها احساس گرما و سرما را به اعصاب دندان منتقل می نمایند.نظر دندانپزشکان درباره ماهیت و منشا این ساختارها متفاوت است.در پژوهش جدید تصاویر دقیق‌تری از این ساختارها بدست آمده است،اما در عین حال سوالات بیشتری را در ذهن محققان بوجود آورده است.از این رو بررسی‌های دانشمندان برای کشف ماهیت این ساختارها ادامه خواهد داشت.